VERSHATALOM című kötetből
UTÓSZÓ
A rendkívül határozott, kemény hangütésű cím
szerint a költő azt vallja, amit a költészet születése óta minden költő remél a
művétől: a művészileg megmunkált szónak hatalma van. Ám ezután a, szinte
harcias belépő után az olvasó azt tapasztalja, hogy
Születés és halál
nem örök toposzok csupán, hanem újra meg újra
átélendő, örökös fájdalmak és félelmek is. Fájdalom a már elhunyt miatt,
félelem a saját halálunk miatt. És a kettő között a soha kielégítően meg nem
válaszolt ontológiai kérdés: miért jöttünk?, hová megyünk?
Az igényesség talán
a legfontosabb kulcsszava ennek a költészetnek. Amiként igénye van a költőnek a
szépségre, olyan kíméletlen szigorral törekszik a „soha meg nem elégedés”
Babits által megfogalmazott igényének megvalósítására: az elért dolgokon túl
kell lépni, a meghódítandó új dolgok életünk és cselekedeteink hajtóereje. ( Kettős
látás, 1) Minthogy ez a vers áll a kötet élén, bízvást állíthatjuk, hogy a
mindenirányú igényesség
A szépség szerelmese tudja, hogy szabadság nélkül elpusztul a szépség,
ezért könyörtelen a szabadság iránti igényében. A szabadság-fogalom
eltorzulása, ellentétébe fordítása ellen születik meg az a Free Tree vers, amelyben az ingyen
és a szabad fogalmak társítása
adja az iróniánál is erősebb szarkazmust: „ ingyen hideg szabad téri szabad
padon / szabad fagyogatni // szabad dúlás szabad rablás szabad szó / szabad
ország szabadkozik komilfó (...) szabad szellem ingyen konyha / szabad ágy /
ingyen élet ingyenélő / ingyen vágy...” (17). A szociális érzékenységében
súlyosan megsebzett költő mai világunkban nemcsak a társadalmi egyenlőtlenségek
miatt érzi idegennek magát, hanem a gépek egyre erőteljesebb térhódítása miatt
is. Szinte anticivilizatorikus indulattal követeli vissza az érzelmeket a
gépektől: „ adjátok vissza a szomorúságom / bármi áron bármi áron/ mert csak
abból születik fényes álom” ( 18). A gépvilág egyetlen megtestesülésében
észlelt csak emberit – mert ez esetben a gép a művészetet közvetíti -: a
filmben. Mozi utáni nosztalgiája magát a gyermekkort keresi, s nem is nagyon
ismerek más műalkotást, amely ennyire közel állna Giuseppe Tornatore 1988-as nagydíjas filmjéhez, a mesebelien
szép Cinema Paradisó-hoz (22).A gyermekkor emléke a mozi mellett az édesanyjával együtt
persze a mesét is visszaálmodja (46). Az érzelmekre ilyen erősen igényt tartó
költő - korunk és nemzedékünk szembeszökő sajátsága – általában szégyelli
érzéseit, és súlytalannak, értéküket-értelmüket vesztettnek érzi a szavakat.
Még az oly sokszor emlegetett édesanyával szemben is. „ A legszebb verset
kellene írnom / de idegen kacatok a szavak” – írja, hogy hozzájáruljon ahhoz a
költői vonulathoz, amelyet talán a száműzött Ovidius indított el keserveivel: „Verba mihi desunt”
– azaz ’hiányoznak nekem a szavak, nincsenek szavaim’, majd, hogy egy tőle
nagyon távoli másik csúcsot emeljünk ki,
A gépekkel szemben táplált
ellenszenve mellett idegennek érzi a bezártságot, beskatulyázást, egyformásítást
jelképező Dobozvilág-ot ( e
témában is vannak elődei, itt csak kettőt emelek ki: a francia sanzon
nagymesterét, Jacques Brelt, aki ugyanezt a bedobozoltságot énekelte meg, és a
politikai kényszer általi bezártság és meghatározottság ellen tiltakozó Petri Györgyöt: „tökéletes és véget nem ér a doboz a
dobozban”, Reggel).
A vers hatalmáért küzdő költő, ha
nem is harsányan, de keményen és ironikusan támad mindenre, ami a szépség, az
igényesség, a szabadság és az „előre tovább” ellenében hat.
A bezárt
dobozvilág lényege ugyanaz az egy
helyben maradás, mozdulatlanság, a változtatásról lemondás, mint annak az
állóvíz-pocsolya világnak, amelyben az egyetlen emberi tevékenység az ivás (
37). A szépség vallásával szemben fellépő posztmodern irányában is joggal
türelmetlen, gúnyos, karikírozó: a szófacsaráson, a szavak egymásból
generálásából építkező költészet ellen
írja meg „
A Vershatalom
címben játék is bujkál, mert a kötet versei, hat alom végződésű fejezetcím alá
rendezve, hat alomból születtek.
A kötetben alig
több, mint félszáz vers van. S ennyi elegendő P. Pappnak ahhoz, hogy teljes
világképet, egyéni sorsot és célokat tudjon feltárni. Nem pusztán gondolati
költészet az övé, sőt, elsősorban nem az, hanem valódi, szubjektív líra,
amelyben a versíró szubjektum minden versébe belehelyezkedik, átéli, és nem
elidegenítve szemléli azt, kérdéseire-kihívásaira válaszol is, - reflexív
költészet hát az övé, a szépség, az igényesség és a humanizmus szellemében.
Szepes Erika