Tarján
Tamás
Az 1949-ben született P. Papp Zoltán negyedik kötete
a Tükörrepesz (Masszi Kiadó). A kritikus jól teszi, ha megfontolja, mit vet papírra,
hiszen a Kritikus(i) pozíció epigrammája így gyakorolja a ius murmurandit:
“Mikor igaztalan kritikát olvasok / magamról, vagy másokról / eszembe villan,
ahogy a / mocsárilepke pimaszul / a kajmán szemfolyadékát issza, / ilyenkor a
félelmetes fogak / hiábavalók”. Mocsárilepke-röptünkben a literátus céhbeliség
más ötlet- és játékverseivel is találkozhatunk (Vesevers, Próza-vers, Rím-roham
stb.). A szerző roppant fogékony a betűk, hangzók, jelek hancúrozására, rendre
beáll közéjük, lássuk, mire mennek együtt. Itt rím, rímjáték még a
konvencionális Rossz passz négy sz-e is (vagy nem erre jár az esze?), a Naplózó
naplopó naplót lónapot-tal, ló-napló-val (és Nap lóval) együtt jelenít meg, a
Toronto boncolgató az erőltetett és pontatlan szó-metszésektől sem riad vissza.
Persze nem ezek a szövegek alkotják a könyv javát, de ezekben is munkál a címbe
emelt tükörtudat, illetve fragmentumtudat. P. Papp szinte valamennyi textusa
bölcseleti értelemben fejezi ki, hogy (szükségképp) önmagánál kevesebb,
töredék, repesz, maradvány – viszont e minőségében legalábbis kettős, mert
tükre, virtuális hasonmása is magamagának. Sok szöveghely értelmezi ezt az
elgondolást, így az Alkalmi definíció: “A költészet – vulkán”: leegyszerűsítve:
olyan monumentális, misztikus, dinamikus egész, amely termelni, kilövellni
(káprázatos) törmeléket (“repeszt”) képes (és: “ha rég kihunyt,
megközelíthető”).
P. Papp a (H)epigramma tanúsága szerint is kedveli
az elmésségek, a formajátékok, a versüzenetek sokszínűségét – minden
filozófikus és nyelvi kicsengést a mondhatóság szkepszisének rendelve alá. Ebbe
a gyakorlatba be-beférkőznek kopottabb ötletek is (Szex tett szonett),
félreütések (Passolini bugyrai – részint olaszos szövegkörnyezetben honnan a
két s?), ám elég egyet lépni, s már olyan versek következnek, mint például A
tagadás mámora (“istent se igazol tanú, /
ami biztos, az a gyanú”/. A tükrösség és a repeszesség ideáját hordozza
– a cím is kivallaná – az Allegro allergia, mely számot ad e költői műhely
intellektuális humoráról, önkritikai erejéről (burkoltan a meghódítható
távlatairól).
A gyűjtemény megnyerő hangoltsága, vonzó tónusa
ellenére nem ártott volna, ha az ötletgazdag kisformák több maradandó
költeménytől kapnak tartást. A Sorskovács, a Tájkép hálóval, a Gyűlölt temetők
táján szerencsére ciklikusan tömörödnek az ilyen művek, melyekből a Mozgó
célpontok és a Játsszunk a gondolattal lép legerősebb szövetségre az olvasóval.
(KÖNYVHÉT
VI. ÉVFOLYAM 6. SZÁM, 2002. MÁRCIUS 21.)