Koppány Zsolt

 

Amióta divatba jött, hogy a színészek is írnak, nemegyszer nagysze­rűen, gondoljunk csak Gábor Miklós könyveire, nem beszélve Latinovits legendás Ködszurkálójáról, az egyébként kitűnő művész, Papp Zoltán is toll után nyúlt. Él azonban Csepelen egy ember, aki mint a membrán érzékenyen közvetít Isten és ember között, de ne­ve azonos a színészével. Így lett aztán belőle

P. PAPP ZOLTÁN

aki túlságosan szerény ahhoz, hogy mindez egy pillanatra is érdekel­je. Jó neki. Sportember, szörfbajnok, 2004-ben ötvenöt éves. Nem tö­rődve korral, saját korával, a kánonnal, a pénzügyi lehetőségekkel, megalapította a Dunatükör című folyóiratot, meseszép színes mel­lékletekkel, ismert és ismeretlen költőkkel-írókkal, kiváló interjúk­kal élteti lapját, immár két esztendeje. Pedig állami támogatást nem kapott egyetlen fillért sem. Mégis! Aki tud a lapról, küldi kéziratát, pedig nincs honor, csak a megjelenés dicsősége, mely színvonalat je­lent. P. Papp Zoltán főszerkesztő elsősorban költő. Ötödik kötete, a rendkívül kihívó című Hamulékony portünet. Kemény födéllel áld­va, kitűnő minőségű papíron, készítve az öröklétnek. A Napút Kiadót dicséri a könyv, mely a jelentős Napút folyóirat gazdája is. A címadó vers egyben a kötet legnagyobb műve is, noha csupán négy sornyi: „Rászedett élő/ kétezer év hazudik/ mennyet remélő/ portól ég ha­muig". Metafizika, de fölfejthető. Talán a kereszténység csődje. Hogy itt tartunk, ahol. Isten nélküli világban. És nemcsak hazánk­ban. De itthon főképp. P. Papp nem Krisztust és a megváltást annuláltja, de kétezer év összes kínját, reménytelenségét kéri szá­mon. Istenen? Is. Egyházakon? Is. Önmagán, és a hasonszőrűeken. Mindannyiunkon. Akik bort iszunk és vizet prédikálunk. A remény­séget azonban nem hagyja veszni. Többet várt. Szebbet. Azt, ami a megváltott emberiségtől elvárható lett volna. A kötet felütése, a Mi múlik című vers egyetlen óriási legyintés. „mi múlik egy hajtincs­igazításon/ hány sors fordul a versek/ csillogásán a mályvák illatán/ mit számít a fekély annak/ ki szakadékba zuhant/ mit számit még egy hazugság/ még ha magunknak szól is/ hogy is fájhat a fának kér­ge/ a szerelmesek késnyomain/ számit ha egy-két hang elnémul/ ha ugrik a tű a mindennapok lemezén/ mi múlik azon ha egy szín/ eltű­nik a fehérből/ ha kimaradsz a jövőből?/ észre sem veszed”. Higy­gyünk a költőnek? Hiszünk is meg nem is. Mert nagyon sok múlik mindenen. De ma már a világhoz képest is minden jelentéktelen. A kozmoszról most ne is szóljunk. A kicsiségek, a morzsák állnak össze sorssá. Ezt nagyítja föl a költő. Öniróniával ellenpontozza le­gyintésével azt a futó, sőt rohanó kapcsolatrendszert, amit életnek nevezünk. El is jut a Sorsfejtés-ig. „Mennyi utolsó szó végső kifulla­dás/ nemek puha ökle/ lehetetlenek tompa kése/ sohák szelíd fojtá­sa/ hiábák lassított legyintése// hány halállal haltál már/ csak a reg­gel döbbent rá/ még mindig élsz/ aztán megiszod aznapi/ első kávédat". Ez a vers tényleg rólunk szól. Papíron piszmogóknak. Akik ismerjük a nem, a soha, a hiába szavak gyomorba térdeplő, fulladá­sos reménytelenségét. A sors kódját. Melyet most P. Papp Zoltán kulcsot adva feltörésre ajánl. A nyolcvanegy oldalnyi vers öt részre tagolódik. Öt fejezeten át rejtvények, öngúny, transzcendencia, esszéisztikus betétek, prózai kiszólások. Einstein is költészetté válik az Ekvivalenciában. Az elejéről: „E=m x c2 // ez költészet/ melyre a halott anyag föléled// tömeg energia/ ekvivalencia/.../", Rajzos ver­se, Az örök élet arcéle az „örök” szó megannyi veriánsából kirajzoló­dott profil. Aztán az aforisztikus verscsirák. „Ki vagyok én? Még ég­nyelő, majd földnyelet." Némi nyelvi leleménnyel megoldott bölcselet. Az írás, mint olyan, fölnagyul: „Aki ír, mindennap beszél­ni tanul,/ az érett költő végül elszótlanul.” P. Papp Zoltán mesteri fo­kon bírja a nyelvet, miáltal a kifejezés tágassága szinte beláthatat­lan. Birtokában a formának, új szavak kiötlése és a tartalom egysége emeli verseit valódi költészetté. Milyen P. Papp Zoltán Agglegénye? „addig biztatgattak a nők hogy/ bárkit megkaphatok míg/ végre el­hittem s azóta/ senki sem hiányzik.” Szarkazmussal sem szűkölködik a költő. Mondhatnánk úgy is, hogy több húron játszik. És sohasem hamisan. A Mini soá a holocaust hatvanadik évfordulóján veszélyes vers. Blaszfémia akár. Mert szent. Mert senki másra nem vonatkoz­tatható, csakis és kizárólag a zsidóságra. Tűzben égni! Ez a körülbe­lüli jelentése a héber eredetinek. P. Papp Zoltán kikacsintós versét tegyük sokszoros idézőjelbe. Mert ez a három sor nem tehető a soá mellé még viccből sem. Talán jobb lett volna a genocídium szót hasz­nálni. De még ez is erős lett volna. „Nap mint nap/ mikróbamilliók/ kerülnek a mikróba". Persze ez az irónia messze túlmutat önmagán, nem vicc ez mégse, kicsiben jelzi a pusztulás-pusztítás megállítha­tatlan körforgását. Ha az ember nem is állat, de úgy tesz. Archaikus ősösztönből. Védi a területét, háborúzik. Népet irt. Népeket. Hogy neki több maradjon. Gonoszság? Istentelenség? Utóbbi inkább. Az ember még nem nőtt föl az emberhez. Az Ingyenes kábítószerre­cept szenzációsan kebelezi be Kosztolányi Hajnali részegség című nagy rapszódiájának megfelelő sorait. Vendégszöveg tehát, de P. Papp Zoltán megteszi azt a szívességet, hogy kurzivál. Mert így illik. Alapvetés. Alcíme, zárójelben: minden könyvtárban beváltható. Falcsík Marinál írhattuk le, hogy a vers éppúgy elvarázsol, mint bár­mely kábítószer. Erre most külön receptként megjelenik egy önálló versben, a másik költőtől. Így kezdődik: „Drogra vágysz?/ Elmonda­nám ezt nékedl repülhetsz lehetsz a verstől is részeg/ ha már érzed/ hogy lágy, álombeli mézek igéznek/ csak szippantsd a sorok nedű­jét/.../”. A vers tovább forrong, majd a tiszta szesz, az esszencia a vé­gén kicsapódik. „úgy érzem én, barátom, hogy a porban/ ,hol lelkek és göröngyök közt botoltam/ eleddig nem a borban, drogban/ a köl­tészetben leltem hű társra/ olykor boldog voltam/ de sohasem árva”. Ennek ellenére P. Papp Zoltán nem örömköltő. Hanem igazi. Ahogy ezt meg is írja Egy napon című négysorosában: „egy napon/ tollad magától írja/ fehér papírlapodra:/ most fölvezetnek”. Ismét egy ven­dégverssor, P. Papp Zoltán Pilinszkyt idézi meg, s ezzel föltette arra a bizonyos „i”-re a pontot. Az író sorsát rajzolja meg, mely az igazi­aknál a valóságos beteljesülés.

 

(CET 2004/4-5-6. szám)

 

Főlap