Az ember, aki nem a “net”-en szörfözik
Nyirkos derű. Soraiba beszüremlik valami
végtelen szomorúság. Pedig sportember! Szörfbajnok. Hullámok lovagja. És verset
ír. Csak nehogy úgy járjon, mint Thomas Mann katonatisztje, aki fölpattant és
elkezdte olvasni verseit. Megbukott mint költő, mert nem versek voltak azok,
csak amolyan rossz rímekbe szedett nyögdécselések. És elbukott katonaként is.
Harcedzett férfi ugyanis nem írhat verseket. Rilke kivétel itt, de ő is
villámgyorsan abbahagyta a katonáskodást. P. Papp Zoltán azért mégsem
katona. A szörfözés, a sport mégsem hadsereg. (Ötvenhat egyetlen
költő-mártírja, a huszonhét évesen elesett Gérecz Attila öttusa-válogatott
kerettag volt. Versei közt százados jelentőségűek is sorakoznak.)a
P.
Papp Zoltán Tükörrepesz című negyedik könyve (Masszi Kiadó, 2001) tovább
tágítja a szorongás körét. A költő fölhúzza a “mennybeballagót” és nekivág, a
kiteljesedés végső határai felé tör. A tagadás mámora kétsorosokban
hullámzik: “Elfáradtam, haza megyek, / lerántom a köpönyeget. // Kialszom a
felnőtt létet, / farral a virtuális térnek. // Régmúltból formázok mostot, /
gyermekként voltam boldog. // Foncsor hibás emlékképek; / a kisdobos, a bambis
részeg, // homokvárat, árkot épít, / ledöntve a száraz régit. // Nem volt az imperatívusz,
/ hogy a jó plusz, a rossz mínusz. // Nem kellett oktatnom, írnom, / cipelni
megannyi kínom. // Mondják, bűnben fogantam, / létpermet indázó gazban. //
Eleddig nem találtam / bizonyítékot a vádban, // de istent se igazol tanú, /
ami biztos, az a gyanú.” Profanizmus és istenhit. Tamáskodás és bizonyosság.
Tudja, hogy a megváltás megtörtént. Innen pedig egyenesen ered, hogy a
fogantatás nem bűn többé. ’ is tudja, de a biztos is gyanús. Ezért hát a túli.
Ami megfoghatatlan. A többit tudjuk. Úgy-ahogy. Mámorosra tagad. És a mámor
mindig jólesik. A kijózanodás annál feszélyeztetettebb.
P.
Papp a ma oly divatos és szűnni nem bíró szövegköltészetet is kitűnően műveli,
de nem hagyatkozik csupán tipográfiai trükkökre. Erőnyerő című versében
az agresszió ellen indít amolyan játékos magánháborút. “hello szió / agresszió
// izgató jó / mire mi jó / agresszió (...)” Ébert Tibor szófölforgató hajlama
ebbe a költészetbe is átsugárzik. De P. Papp inkább gondolati költő.
Intellektualizmusa persze nem akadémikus. Modern. Még innen. XX. századi, de
nem poszt. Olyan modern, mint a farmernadrág. Lehet elegáns ma is, de lehet
szakadt. Ki miért és mikor ölti magára. A költőnél mindkét kifejezésmód magától
értetődő. Kórházban. Ez amolyan esszencia. “Egyedül a liftben, / születés
és halál / emeletei között / várni, várni, / s nem tudni / mikor és merre indít
/ az ügyeletes szerelő.” Aforisztikus grádicsok. Egyfelvonásosa a létezés
abszurditásának. A Játsszunk a gondolattal Ady Endre hörgő lihegése,
Latinovits hangján. “Egy kis batyuval útra kelni. / Fogkefe, szappan, más
semmi. / Se pénz, se plasztikkártya. // Hátrahagyni minden ingóságot, /
szilárdnak vélt biztonságod / fényrácsos bölcsőjét. // Meddig jutsz, mivé
leszel, / ha nem vétkezel, / szomjad, éhed mint oltod? // A lehetséges legjobb
világot / koldusként megtalálod, / mint Assisi Szent Ferenc?”
Ha
a költő nem is írta volna ki a nagy itáliai szent nevét, akkor is őrá
asszociáltunk volna. Annyira nyilvánvaló. És a kétkedés. Keresése az Úrnak.
Assisi Szent Ferenc belső monológja is lehetne ez a vers. Ha ma élne, ha ma
vonulna ki a világból, a ma eszközeit hátrahagyva, így szólna, reményeink
szerint. Egy erkölcsös múlt és a “részekben” sem lobbanó jelen
összeszikráztatása ez a költemény. P. Papp Zoltán a Tükörrepesszel végleg
betagozódott a kortársi magyar irodalomba. Észre kellene venni végre már. Mert
ilyet is tud. (H)epigramma. “Az életbe könnyű belehalni, / a halálba
nehéz beleélni / magam. // Igaz, a halálba egyszer beleélek, / halálom szüli az
öröklétet, / ha van.” Tudja ő a választ. Fél. Beleborzong. Fölriad az
éjszakában. Mert nincs menekvés. A hit oldószer. A töményet elviselhetőbbé
teszi. Ezért a kapaszkodás.
P.
Papp Zoltán a nyugat nagy nemzedékein iskolázott költő. Persze még rengeteg
hatás. A halállal kézen fogva ballag. Izzadó tenyér. Mindkettejük tenyere. Nem
ráncigálják egymást, csak mennek szép csöndben az úton. A költő néha mozdítja
alkarját. És akkor írni kezd. Aztán szörfözik egyet, de nem az internet
virtuális hullámain. Igazi vízen, férfiasan beleállva a deszkába. De az
eljegyzés fölbonthatatlan. Ha az ember kérője a mulandóság.
Koppány
Zsolt
(NAPÚT 2002. 4. szám)