Imreh András

 

Alkalmi rekviemek

(P. Papp Zoltán: Tükörrepesz)

 

            Jó cím a TÜKÖRREPESZ. Elvontan is, meg P. Papp Zoltán negyedik kötetének címeként is. Eszünkbe juthat róla Géher István alapvető Shakespeare-sorozata, a Tőkörképünk 37 darabban. A TÜKÖRRE­PESZ is hasonlót, a világ és az én törede­zettségét fejezi ki. De túl ezen, van benne valami fenyegető, valami veszélyes is. A szétrobbanó tükör darabjai, ahogy a grá­nát repeszei, súlyos sebeket okozhatnak.

            De ugyanígy az alvó repeszdarabok is. Aki tapogatja, forgatja őket, csontig vág­hatja a kezét.

Márpedig P. Papp Zoltán mást sem csinál, mint tükörrepeszeit rakosgatja.

            Talán a leginkább tetten érhetően a kötet első ciklusában. Ennek címe VISSZFÉ­NYES MÚLT. A nosztalgia és a halál ciklusa. Rekviem barátért, főnökért, történelmi személyiségért, fűért-vadvirágért-csigáért (CSAK A FÜVET NYÍRTAM) - meg elmúlt esté­kért, nyarakért. A kötet egészére jellemző köznapi, csak nagyon ritkán emelt nyelv talán itt, a könyv elején kényszerül leg­kevésbé iróniára. P. Papp egyik legna­gyobb erénye, hogy költői szóalkotásai, amiket szívesen alkalmaz, egyáltalán nem ütnek ki a köznyelvi környezetből.

 

            Ahogy duzzadt

            vitorlája zúgott

            a rekviemszélben

 

- írja a SZÉLJELZŐben. Fel nem merül, hogy a „rekviemszél" szót valószínűleg korábban még soha nem írták le, annyira természetes - ha a versben egy szörfözőt gyászolnak. Amúgy a gyászoló is szörfös, ahogy ez a BÚCSÚ NÉLKÜL  című versből kiderül. Ez a kötet egyik legkiemelkedőbb darabja: ökonomikus, visszafogott, de pro­fundis bariton.

Néhány vers, a gúnyolódó, csipkelődő darabok között különösen váratlanul, igen komoly, már-már eksztatikus hangon szólal meg. A váratlanság érzetét csak fokozza e hangütés viszonylagos ritkasága. Pedig ez a hang P. Papp egyik legvonzóbb hangja. Ilyen sorokat produkál:

 

            Csak addig

            állhatsz a kirakatban...

            ... míg tűröd

            a pillantások porát.     

                                    (Kirakatban)

 

Vagy később:

 

                        ”Csak a kandalló fakó

                        hangjait figyelem".

                                    (Erdő mélyén)

            P. Papp repeszeit alaposabban szem­ügyre véve alighanem meg kell állapí­tani, hogy egy impozáns lakás több tükre tört itt össze. A kötet ciklusai tematikailag, de főképp hangvételüket tekintve eléggé különbözőek. A negyedik ciklus alkalmi versek, az ötödik részint versélmények alapján írt versekből, részint műfordítá­sokból áll.

            A második ciklustól kezdve érezhetően felerősödik az irónia (elsősorban nyelvjá­tékok formájában), egy-egy visszás jelen­ség leírása erejéig megjelenik a szatíra (HITIMITÁTOROK, ÖREG ÍRÓ, SZERZŐI EST). MÍg az első ciklusban fel-felbukkanó irónia nyilván elsősorban egyfajta önvédelem funkcióját tölti be, később inkább a já­tékosság, a frivolitás dominál.

            A nyelvjáték ingoványos terület: ha nem elegáns, ha nem könnyedén elő­adott, ha érződik rajta az erőlködés, meg­hal, mint az elrontott vicc. P. Papp jó szó­játékai ülnek. PI. a (H)EPIGRAMMA, amely teles terjedelmében így szól:

 

            Az életbe könnyű belehalni,

            a halálba nehéz beleélni

            magam.

 

            Igaz, a halálba egyszer beleélek,

            halálom szüli az öröklétet,

            ha van.

 

P. Papp erőlködés nélkül képes elérni azt, hogy a vers, a maga által meghatá­rozott szabályok alapján, kis területen, lapidáris igazságokig jusson el. Ilyen az „ami biztos, az a gyanú" (A TAGADÁS MÁMORA) és az ALKALMl DEFINÍCIÓ:

 

            A költészet - vulkán,

            amint kirobban, körötte fölég a táj,

            mikor szunnyad, óvatos tisztelet övezi,

            ha rég kihunyt, megközelíthető.

 

            Az alkalmi darabok közül is azok az erősebbek, amelyek egy-egy prózai szi­tuációt írnak le köznapi nyelven, de nem fecsegően. Ilyen a PRÓZA>VERS.

                                                                                    (PoLíSz 2003. dec. – 2004. jan.)

 

 

Főlap