GONDOLATOK A MAGÁNYRÓL

 

A vállalt, a vágyott, az akart magányról szólok, nem a zsendülő magányról, az egyedüllétről, és nem a túlérett magányról, a magányosságról.

Az egyedüllét a magány előcsarnoka; vannak, akik örökké itt bámészkodnak, de nincs merszük vagy eszük továbbmenni a birodalmak birodalmába, ahová az én labirintjain visz az út. Akik nekivágnak e gyönyörű gyötrelemnek, múltjuk terméseit vihetik lelki elemózsiának, s hogy ez elég lesz e, az csak az út végén derül ki.

A koromszobában nyárkerti kaput kell festeni, csak az a kijárat. A süketteremben vérünk surrogását kell kottába szedni, a fénykéses tömlöcben válaszolni kell a szégyen kérdéseire, s megannyi feladat után már fel lehet próbálni a testre szabott halált. Ha kényelmes a ruci, tetszik a móka, tovább léphetünk a labirintba.

De itt már megpihenhet bárki; képes alkotni, világot világra tárni. Itt minden intenzívebb, élesebb, erősebb, nagyobb, sugárzóbb. A tárgyak és jelenségek önmaguk lényegét mutatják.                                                                                         

A költő, a magány mestere még tovább is léphet, persze csak mint példa, nem mint idegenvezető kíséret.

A magány ezerarcú; hasonlatos hozzánk, meg ahhoz akik, lehetnénk, ezért a jövő tükrét tartja elénk.

A nagy szerepjátszók így találkozhatnak meztelen énjükkel.

A magány összegez, súlyoz, elemez, kibogozza az entrópiákat, tervet készít, melynek alapja az alázat. Játék a normák és értékek színes golyócskáival.

Titkos energiák forrásából való töltekezés, súlytalan ringás-lebegés. A semmi szorongatása és a megigéző nyugalom lüktetése váltakozik. A legvégső kérdések megoldásának reménye helyett a kérlelhetetlen halál érlelődő érveiből csemegézhetünk.

A magányos lélek centrifugájában tisztán különválik a szent és a profán.

A magányból való kilépés és az oda való visszatalálás lehetősége kinek-kinek örömet vagy rettenetet okoz. A magány színei, a jelenvaló környezet színeiből erednek.

A közösségen belüli lét minősége, a normák és szabályok hálója meghatározza a magányba merülés szintjeit, rétegeit, a fájdalom és az öröm hullámainak intenzitását. Mennyi mindent nyújthat még a magány, az élet szubsztanciája?

Szigetlét az örvénylő, rohanó folyamban. Tartózkodás az elvegyüléstől, a zajtól, a kényszerű cselekvéstől, de talán felkészülés is annak elviselésére.

A bizonyosság, mintha egy kísértetkastélyban, hol innen, hol onnan szólítgatna, és csalogatna az egyre beljebb lévő termekbe. Aki csak szemmel lát, itt vakon tapogatódzik.

A magány folytonos kérdezés; ki vagyok én, mi van bennem s kívülem?

Amikor magunkat porcikákra szedjük, a világot daraboljuk. Érzelmeink leírásához erőtlenek a szavak, hiszen a gyönyör hegylánca köré a bánat óceánját zúdítjuk.                                                                                                                             

A gyakorlott magányutazó már nem riad meg a mindenről való lemondás és a mindent birtoklás viharának villámaitól, s kivárja a beteljesülés szivárvány-kapujának megnyílását. A végtelenséggel tárulkozó, a teljes lényét odaadó ember az üdvösség fellobbanó pillanatait is átélheti.

Aki magányt tanul, életet és halált tanul egyszerre.

Az Idő csillaghamva aztán végleg betakarja a boldog elárvultakat. 

 

                                                                                                                                           Fényforduló c. kötetből

 

 

vissza