Filip Tamás
Egy
hal(l)hatatlan hang
P. Papp Zoltán: Tükörrepesz
(Masszi Kiadó, Budapest, 2002)
Egy költő,
aki nem az irodalom felől érkezik az irodalomba. Ez manapság már-már
szokatlannak mondható, pedig egy költő miért is ne lehetne mérnök, tanár, banktisztviselő,
biztosítási ügynök, vagy akár rendőrségi fogalmazó? S ha a költőnek éppenséggel
van valamilyen irodalmon kívüli foglalkozása, az miért is ne lehetne előny az ő
és olvasói számára egyaránt? Hiszen így nem húzzák az elvárások ballasztjai, és
számára az irodalmi tevékenység anyagi értelemben nem egzisztenciális kérdés.
P. Papp Zoltán kívül-léte olyan dolog, amit nemhogy nem kell elfogadnunk (ő sem
teszi), hanem az irodalom véleményformálói által manipulált közeg nyilvánvaló
tévedése. A Tükörrepesszel már a negyedik kötetéhez érkezett. Útja egyértelműen
és egyenletesen emelkedik. Ez már olyan állomás, ahonnan érdemes
körültekintenie, illetve számunkra is olyan pont, ahol érdemes figyelmesen
megszemlélnünk a szerzőt és művét.
A kötetcím gazdag asszociációs mezőre, vagy inkább tengerre utal, hiszen a víz
bősége, hatalma egy szörfbajnok számára a testi-lelki rokonság világa.
Szabadság és végzet egyszerre. Tükör és töredék, önarcképek villódzása,
fragmentum-világ, amelyben mégis a teljesség reménye csillan föl minduntalan. A
repesz-motívum pedig a valós és virtuális háború következménye - talán. Az
életbe érkezés, a születés "önfeledt rángásai" a hadifogságból
hazaérkező, majd hirtelen újra szem elől tévesztett apa alakjára utalnak
vissza. Amikor a széttört tükör repeszei elkezdenek szúrni, akkor leül a
számítógépe elé, és elkezd dolgozni. Költészetében leggyakrabban az eltorzuló,
széteső, jelentőségét vesztő világ diribdarabjaihoz nyúl hozzá. Fölemeli a
porból, megforgatja kezében, értelmezi, majd óvatosan visszateszi oda, ahonnan
fölvette. Illetve… nem is pontosan ugyanoda, hanem inkább oda, ahová valójában
tartozik. Hozzáadja az érzékelés-értékelés-értelmezés többletét és valódibb
életet ad minden töredéknek.
Bámulatos, ahogy a köznapi lét eseménymorzsáit meg tudja verselni. A fűnyírás
banalitását képes világpusztulássá növeszteni olyan erővel, hogy az olvasó az
"igazibb az igazinál" szupra-valóságaként élheti meg eme unalmasnak
tekintett kerti tevékenység következményeit. Máskor pedig, egy megrázó versben
halálos betegségtől szenvedő munkahelyi felettesétől búcsúzik, versben jóvátéve
az utcai szembesülés elől menekülő valahai cselekedetet. A szégyen újraélése
emlékezetesen szép opussá izzik föl a Jó főnököm kísért című versben. Igen, az
erkölcs parancsával szemben gyakorta alulmaradunk, a föld gyakran megnyílik
alattunk, de a szó hatalma, varázsereje "gyűljetek körém, … égessetek
rángjatok" megvédi a végső pusztulástól, a teljes eróziótól. P. Papp
Zoltán magától értetődő nyugalommal hisz ebben, miközben egy másik
vers-vonulatában játékos énjét engedi fölbukkanni a szavak tengerének csatakos
hullámaiból. Miközben játszik, a közlés bizonytalanságát éli meg önfeledt, de
mégis kontrollált módon. E rövid közbevetés után folytassuk a súlyos versek
felvonultatását. A Búcsú nélkül-ben határhelyzetig jut el, az oda vagy vissza,
előre vagy hátra kérdéséig. Egy megelőlegezett tapasztalat birtokában írhatta
meg, milyen az, amikor az ember egyedül van a tengerben és életéért küzdve, s a
küzdelmet már-már feladva "katedrálisok türelmének" érezheti magát,
amikor azonban az Úr úgy dönt, hogy még maradnia kell. Mert igenis van irgalom.
Sőt, csak irgalom van. A között-lét, az eldöntetlenség állapota, az
összesűrűsödő várakozás perceit egy kórházi liftben is megérhette a "születés
és halál / emeletei között", mikor az "ügyeletes szerelő"
kezében van az átmenetileg elakadt sors. Aztán, érzékelve, hogy ő és az általa
képviselt erkölcsiség is mozgó célponttá válik, eltűnődik azon, hogyan lelhetné
meg a "képzelhető szándék szabályos lüktetését". S ha föntről néz
szét egy faragott karfájú nagypapa-fotelből, bizonyos értelemben megismételve
az emlékezetes Nagy László-i függőleges utazást, az is csak átmeneti
megkönnyebbülés, hiszen "sárszigetek úsznak" a magasban is, és
"éhes villámpókok" falják föl a levegőt. Megint csak a vers menedéke,
az újra megfoganás törékeny képzete marad a költőnek. A "maradni
folytatni" kérdése később is felbukkan újra meg újra; oly gyakran áll meg
szellemi, virtuális útkereszteződésekben ez az utazónak mohó, költőnek józan
ember. Ösztönösen vagy tudatosan, de mindig a jót választja, a "mért ne
legyek tisztességes" örök parancsát sohasem tolja el magától. Ez az
erkölcsi imperatívusz azonban olykor úgy tódul be a versbe, hogy a közölni
vágyás gyorsasága miatt nincs ideje magába szívni azt az esztétikai többletet,
amitől a kötet súlyos darabjai fénylenek (Jeroda tanúi kongresszusi terme,
Hitimitátorok). Persze mindez inkább alkati kérdés nála, hiszen meglehet, hogy
inkább a kezét engedné levágni, minthogy felhagyjon az efféle - egyébként
nagyon jellegzetes - versek írásával.
Két emlékezetesen szép portrét is tartalmaz a könyv. Az egyik éppen a
nyitóvers, a Napraszületés, amely az atyai barát, Ébert Tibor világának hiteles
átélése, csöndes ünneplése a nagy szófölforgató mesternek, akinek hatása a
kötet játékos versein is megérződik. A másik portré, a Vár 99 teremmel, a jelen
sorok szerzőjéé, aki egy kanadai utazás során jelent meg P. Papp Zoltán
képzeletében, mint írnok, aki "képzeli, legalább tanú lesz / a tanúságtételben".
A tanú, az írnok szerepe azonban főleg P. Papp Zoltáné, aki a kaotikus világ
krónikásának szegődött új kötetében.
A krónikás szerep jellegzetes megnyilvánulásai az epigrammák, amelyek par
excellence üzenetek. Humorosak, rezignáltak, olykor a szó legnemesebb
értelmében szórakoztatóak (Alkalmi definíció, Kritikusi pozíció, (H)Epigramma).
Nem állom meg, hogy a Kritikus(i) pozíciót ne idézzem teljes egészében:
"Mikor igaztalan kritikát olvasok / magamról, vagy másokról, / eszembe
villan, ahogy a / mocsárilepke pimaszul / a kajmán szemfolyadékát issza, /
ilyenkor a félelmetes fogak / hiábavalók." Mesteri ez a hat sorba
tömörített világértelmezés, hiszen a szembenállás és együttműködés kettősét
groteszk bájjal ütközteti meg, ráadásul képes hozzáadni a pályatársakkal való
szolidaritás oly gyakran hiányzó színárnyalatát is.
Az eltéveszthetetlen hang jellegzetességeit mindig a részletek adják meg.
Szívesen idézem föl a Képszakadás gyönyörű indítását: "Esőket tisztít a
szél, / szeleket fürdet a zápor, / a múlt észrevétlenül / kimosódik a
mából." Vagy az Egy barátom Kanadába emigrál férfiasan szemérmes
vallomását: "Sehol a világon ennyi szomorú költő / nem dalol a föld alól,
/ nem találok még egy Kossuth teret, / ahol Édesanyám könyvemet kínálja".
Vagy éppen az Erdő mélyén érzékletes metonímiáját: "Csak a kandalló fakó /
hangjait figyelem". Remek a sodró lendületű Allegro allergia záró sorainak
szinte kegyetlen öniróniája: "s futni a csattogó / dicsőségvagonok után /
az önáltatások kanálisában / szélre várva vitorlázni / s nincs megállás /
hacsak valaki aki fontos nekem / végre jól kimosolyogna".
A kötet sok verse tekinthető önarcképnek, még ha csak tükörrepeszek által
fölvillantott töredékes önarcképnek is. Mind közül a legszebb, legteljesebb az
Emléktábla. Egy "békebeli ház" története, és egy "fura
fickóé", aki versírásban megnyilvánuló "különlegesen kegyetlen kórt
érzékeny egyének közvetítésével az itt élt Áprily Lajostól vagy Jékely
Zoltántól kaphatta el." Ebből a kórból azóta sem sikerült kigyógyulnia…
P. Papp Zoltán új kötetével határozottan kopogtat azon az ajtón, amelyet a nem
irodalom felől érkezők előtt oly szorgos igyekezettel próbálnak kulcsra zárni
azok, akik fenntartják maguknak a jogot, hogy megmondják, kiknek jár a
beavatottság, a céhbeliség státusza. A kopogtatás, mint jeleztem, határozott,
de nem erőszakos. Akinek van füle erre a hangra - hát hallja meg végre. P. Papp
Zoltán ugyanis a "vizsgaverset" megírta már.
(Új
HOLNAP 2003 NYÁR)