Akit a költészet éltet
A budapesti születésű, és a
fővárosban élő
***
- Egy irodalmár életét, főleg ha a költészettel jegyezte el magát,
meghatározzák a korai évek élményei. Miként emlékszel gyermekkorodra?
- Apa nélkül nevelkedtem.
Nagymamámnak köszönhetően előbb iratkoztam be a könyvtárba, mint az iskolába.
Ötévesen már olvastam és nagybetűkkel írtam. Édesanyám is verselt, nagymamám
inkább a prózaírással próbálkozott, de a művek családi olvasókörön belül
maradtak. Anyai biztatásra tanultam rajzolni, hegedülni, ministrálni. Édesanyám
a legtermészetesebbnek tartotta, hogy a fia kitűnő tanuló, s a mérce nem is lehet
alacsonyabban, sem gondolkodásban, sem erkölcsben, s a belső tisztasághoz a
külső is párosult, így mindig fehérben járatott. Hófehér ing, csakúgy, mint a
nadrág, zokni, cipő. Tanítóimat is rendre arra kérte, hogy legyenek velem
szigorúak, és bátran követeljenek. Ezek után, nem lepte meg édesanyámat, hogy a
tízszeres túljelentkezés ellenére felvettek az ország akkoriban egyik
legfelkapottabb kirakat-középiskolájába. Az önálló ismeretszerzés mámoros
öröme, az ellenállhatatlan tudásvágy csak az érettségi után alakult ki bennem.
Mérnöki diplomám a megélhetéshez, a tanári pedig a szellemi nyitottság
megőrzéséhez, az „adni jó” katarzisának átéléséhez kínált lehetőséget.
- Ehhez a katarzishoz bizonyosan hozzájárultak pedagógusok is.
Találkoztál tanulmányaid során meghatározó pedagógus egyéniségekkel? Ez főleg
annak ismeretében fontos, hogy végzettséged szerint a reáltudományok állnak
közel hozzád, de aztán mégis az irodalom, a költészet ragadott magával. Ez a
reália egyébként a verseiden is érződik, mert egyfajta babitsi logika, és
precíz racionalitás ötvöződik bennük a mindig jelenlevő mondanivalóval.
- A középiskolában, a fővárosi
Kossuth Technikumban találkoztam azzal a tanáregyéniséggel, aki meghatározó szerepet játszott az életemben.
Fehér Ferenc filozófus, esztéta,
- Nem jár jó világ manapság az irodalmárokra, s a költészet sem idézi a
múlt század eleji időket, amikor még a nagy formátumú Tisza István
miniszterelnök is hadba szállt Adyval egy-egy vers kapcsán. Mintha ez a
közéletet megrontó politikai szekértáborvilág az irodalmi életet is jellemezné,
és ez egyáltalán nem segíti elő azt a hivatást, amit véleményem szerint az
irodalomnak a társadalmi békességben, az emberek jobbá tételében kellene
betöltenie. Neked mi erről a véleményed?
- A hazai irodalmi élet, modern
korunk sokirányú fojtogatásától szenvedve, egyre belterjesebbé válik, íróink
már egymást se nagyon olvassák. A szekértáborok inkább elszegényedő gazdasági
egységként, mintsem szellemi műhelyként működnek, tisztelet a kevés számú
kivételnek. Nem ritka az sem, hogy a sokfelé publikáló szerzőt, a szerkesztők
nyíltan felszólítják, döntse el, milyen zászló alatt kíván hajózni. A
beszűkülő, elmaradó finanszírozási források fölötti marakodás szétdarabolta az írótársadalmat.
Pedig nagy szükség lenne az egységes, határozott, markáns hangra, amely
felhívja a figyelmet arra, hogy az irodalmi kultúra, a nyelv elsorvasztása
hosszú távon nemzeti létünket veszélyezteti.
- Mindez felveti az irodalmárok hitelességét, az alkotói rang valódi
értékét. Azt, hogy a jó költőnek, írónak tartott irodalmár valóban az-e?
Köztudott, hogy egy kis rafinériával, és sok pénzzel manapság hamar lehet
sztárt fabrikálni szinte bárkiből. Hang nélküli énekesek, csúnyácska
szexidolok, és persze olvashatatlan irodalmárok mindig feltűnnek, és
ideig-óráig sztárolt váteszként csillogtatják talmi hozományukat. Ha az
irodalmi díjakra gondolunk – ide értve a Nobel-díjat is – hamar egyértelművé
válik, hogy a minőség mellett egyéb meggondolások is érvényesülnek az
odaítélésnél. Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy az elismertségnél a
politikai szempont sokszor nagyobb szerepet kap, mint a szakmai kvalitás.
- A jó költőtől elvárják, hogy legyen
hiteles, eredeti, ugyanakkor kellő megrendítő erővel és lehetőleg érthetően
írjon. Az esztétikai műveltség, a nagy szókincs, jó, ha van, de e nélkül is
lehet izgalmas, különlegesen egyedi írásműveket létrehozni. Teljesen szubjektív
megítélés kérdése az, hogy ki kit tart jó költőnek. Hiszen nem azonos irodalmi-műveltségi
alapokkal, érzelmi beállítódással, érdeklődési körrel közelítjük meg az
alkotásokat. A művészi hatás végső soron az anyag ilyen-olyan rendezettségétől
függ. Ezek térbeli, időbeli elhelyezés, arány, ritmus, ismétlődések,
matematikailag meghatározható harmóniaviszonyok. Erre válaszol az emberi
psziché: tetszik, vagy nem tetszik. A felfújt sztárok kihullnak az idő
rostáján.
- Végezetül: milyen irodalmi terveid vannak?
- A József Attila-i „Nincs alku - én
hadd legyek boldog!” program megvalósításához a költészetben hűséges társra
leltem, benne még nem csalatkoztam. Ha ez irányú érzéseim nem változnak, akkor
az írói tevékenység végigkísérheti életem.
Százdi
Antal
(Megjelent a TEHETSÉG 2007/4. számában)