A limerick bajnoka
Minden egyes embert, különösen pedig a művészt, sajátos
személyiségjegyek egészen egyedi társulása jellemez. P. Papp Zoltánnal most mint ötödik kötetével (Hamulékony portünet) jelentkező, nagyon ironikus és önironikus
költővel találkozhatunk. Akik személyesen ismerik, tudják, hogy kenubajnok
volt, ma is aktívan sportol, Pilinszky, Van Gogh és Mozart rajongója.
(Szentkuthy Miklós annak idején a képtelen távolságokat úszó Maupassant-ban
rajzolta meg az atléta-művész ideáltípusát.)
Az újabb magyar költészet sodró lendületében elsősorban
azok tudnak megmaradni, akik alapvető személyiségjegyeik megőrzése mellett folyamatosan
képesek lírai mondanivalójuk közzétételére, s nem riadnak vissza attól, hogy
hol szabadverssel, hol különös formákkal jelentkezzenek.
Az egyéni hangú, s némi elvágyódást
kifejező
ÍR ÚR
Különc egy város
Limerick,
voltam ott óráig-ideig.
A nők fara, melle
uraknak még kell-e,
ha csak a verslábat
figyelik?
E tipikusan nonszenszet kifejező
forma Torda István rögtönözte lexikonbeli bemutatása (1992) a következő:
A limerickvers, úgy
tűnik,
Tán Edward Lear úrtól
származik.
Két rövid, két hosszú
sor benne,
Mint e műben, úgy
rímel össze.
Mögöttük pedig ballag
az ötödik.
Nos, kitartó atlétának kell lennie annak, aki e magát a
versformát és ezúttal triviális mondanivalóját magával a formával kigúnyoló
alkotás után limericket mer írni - az idézett könnyedséggel. Az „a a b b
a”" rímképletű, laza, jambusokkal kevert hangsúlyos, anapesztikus, két-
és háromlábú sorokból álló strófa alig kötelez valamire. Az első sorban illik
személy- vagy helységmegjelölést elhelyezni, s a
magyar adaptációik úgy természetesek, ha úgynevezett szimultán megfeleléssel,
ütemhangsúlyos lejtésűek.
A mindannyiunkat fenyegető bizonytalanság, a csábító
depresszió lidérce P. Pappnak csak egy-egy versében kísért: a kötetet egy
érett költő bölcs derűje jellemzi.
Megjelent:
KÖNYVHÉT IX. ÉVF. 3-4. szám,
2005. FEBRUÁR