GYIMESI
LÁSZLÓ
Magányosság, lendület
Vershatalom - olvashatjuk
Vers és hatalom? Egymásnak feszülésük, már-már örök harcuk
régóta nem csak irodalmi közhely. Mert a hatalom verse nem is vers igazán
(Königen Lied), a "hatalmas" vers pedig legfeljebb fittyet hány a
hatalomra (itt van, ki tetteid elzengi, ugye). A vers birodalma maga a hatalom
nélküli rend. Az emberszabású - igen! - anarchia. Mirõl beszélünk tehát?
Szerencsére a költõ hamar eligazít - másféle tréfából
eredezteti a meghökkentõ címet. A félszáznyi verset hat alom-ból
származtatja, hat hívószó köré csoportosítja, s ezek (hogy, hogy nem) mind
alom-ra végzõdõ szavak. Soroljuk fel: Vállalom, Társadalom,
Cirkalom, Vigadalom, Buzgalom, Fájdalom. Nocsak! A hívószavak egy költõi
életmû valódi, korántsem vicces csomópontjaira utalhatnak. Nézzük meg,
így van-e!
Vállalom - szögezi le mindjárt az elsõ ciklus címében
a szerzõ. Mit vállal? Azt, ami a mai módi szerint illetlenség: az egyik
hagyományos költõi szerepet. Amely szerint a vers nem elégedhet meg a
rögzítéssel és reflektálással, hanem a világ egészének elsajátítására
(esztétikai birtokbavételére) hivatott. Eszerint a líra - emlékezzünk - logika,
de nem tudomány. A didaktikus ócskaságoktól, illetéktelen (sokszor
voluntarista) bölcselkedésektõl megtisztított gondolati költészet
véleményem szerint a legápolandóbb hagyományaink közé tartozik, s
A második ciklust a Társadalom felcímmel állította össze a
szerzõ (vagy a szerkesztõ). A vállalásokra rímeltetve talán
programot várnánk a birtokbevételre, persze nem azt kapunk. Ugyanis a
költõ honfoglalása már megtörtént. A megokolt szkepszis hangján a
többé-kevésbé pacifikált birodalom leltárba vétele folyik, lírai leltárívek a
versek egy roppant szomorú virtuális krónika mellékletei. Csak verscímeket
sorolok: Apokalipszis, Foglalkozása öngyilkos, Nonszenszek, Káosz esti fényben.
A semmi ágáról szertetekintõ szív és elme megszabadult már az
illúzióktól, de még nem haladta meg a hiányukból fakadó szomorúságot.
Szívszorító, amikor a költõ így imádkozik: "legyen tiétek a
csízarcúak hatalma / adjátok vissza a szomorúságom" (Adjátok vissza!) Az
értékek veszendõsége, elvesztegetése egészen az anyanyelv
szétrombolásáig vezet, ezt vizionálja az egyik legerõsebb - s
legellentmondásosabb - vers, a Free tree címû. "persze nem free tree
/ mert a tûzifa firewood lenni / de eljõ az idõ
midõn mindent / már szabad nyelven kell írni".
Címében játékot ígér a Cirkalom, cifra díszeket a birodalom
üszkös falaira. Folyik is a játék, de vérre menõen, a költõ
ugyanis jól tudja, hogy a laza, felszínes játszadozás a méltatlanok menekülése,
a valódi játék nem más, mint töltekezés, felkészülés, erõgyûjtés a
valóságos küzdelmekre. Azokra a csatákra, amelyeknek a haditerve az
elõzõ ciklusok alapján készülhet el. Pontosan: "a
mély-éji-hangok zenévé fonódnak / újratöltik a szavakat hogy táplálhassanak /
egy valószerûtlen vállalkozást" (A kényszerúszó álma).
A Vigadalom a legrövidebb ciklus, hat verset tartalmaz, hat
találó szatírát. A túlzások átlépik a költõ folyamatosan
érvényesülõ iróniájának, öniróniájának diszkrét határait, de nem
cáfolják azt, hanem erõsítik, mintegy felkiáltójel-halmazzal szakítják
meg az alapvetõen kérdõ hangsúlyú alapszöveget.
A Buzgalom alcím alá sorolt költemények értelmezik és tovább
építik a szatírák világ-kritikáját, s magukba olvasztják mindazt, amit a
gondolati költészet Papp-féle kísérlete eddig eredményezett. Fölényes
biztonsággal teszi magáévá és haladja meg a posztmodern eredményeit
(Találmányok), ugyanakkor tudja, hogy nagyon is konzervatív értékek mentén
hitelesíthetõ sajátos birodalom-alapítása: "mint fiú az apát / a
vers / ha van szó egyáltalán / tovább írja magát" (Szóképek násza).
Az eddigiekbõl nem derül ki, hogy a szerzõ
korántsem a személytelen, általános én álarca mögül kérdez és válaszol. A
Fájdalom ciklus, a kötet záró egysége szabadjára engedi az eddig lappangó lírai
és civil értékek sokaságát; a hétköznapi és szakrális, a konkrét és
elvonatkoztatott élmények akaratlanul ünneplõ ruhába öltöztetik az
esendõ személyiséget, s nem is óhajtott magaslatokra ragadják az ilyen
szerepekhez nem szokott költõt. A holnap kapui hamleti mélysége, az
Édesanyámhoz szándékoltan bumfordi bája akaratlanul jelöli ki azokat az utakat,
amelyeken a költõi pálya folytatható. Isten mentsen attól, hogy
önbeteljesítõ jóslatként mûködjön a Halogató döntetlen
jövendölése: "fej vagy írás / repül a versérme / ha elgurul majd /
szavamra vége". A versérme ugyanis repül még, repül, s szerencsénkre
messze van attól, hogy guruljon, elguruljon.
Hosszútávfutó - a táv közepén. Gyötri õt a
közmondásos magányosság, de a konok elszántság, a hajrára is megõrzött
lendület a dobogóra érdemesíti. A Vershatalom még nem a finis könyve, de arról
már most meggyõz, hogy a költõ be fog érni a célba. Hite, ereje,
tehetsége kötelezi is erre.
A Napkút kiadó a mûvek teljesítményéhez igazodva
attraktív, de nem hivalkodó formában adta közzé a verseket. Kemény kötésben,
Csõregh Éva kitûnõ festménye felhasználásával készült
borítóval, jól megválasztott betûtípussal, elegáns papíron - mintha nem
is itthon lennénk.
Igaza volt-e félig játékos, félig groteszk címválasztásával